Harjoituksia 

Aistikirjoitus


Aistikirjoitus on tehokas tapa tarkentaa ja monipuolistaa omaa kirjoittamista. Tämä harjoitus on menestyneen laulunkirjoittamisen kouluttajan, Pat Pattisonin kehittämä. Suosittelen harjoituksen tekemistä säännöllisesti kaikille, jotka haluavat nopeasti kehittyä kirjoittajina.

Aistit ovat autenttisin kosketuspintamme todellisuuteen. Ennen kuin opimme ilmaisemaan, me aistimme. Aistit eivät myöskään arvota. Ne ovat tarkin ilmaisu siitä mitä tunnemme. Siksi aistivoimainen kirjoittaminen tulee lähelle kuulijaa ja avaa kuulijan aistit. Kun kirjoitamme aistien kautta, emme kerro mitä kuulijan pitäisi tuntea tai ajatella, emme pureskele valmiiksi. Kun tekstissä on tuoksuja, ääniä, kehon sisäisiä tuntemuksia ja asioita, joita voimme tuntea ihollamme, kuulija tuntee tämän kaiken omilla aisteillaan. Aistien kautta tulee kertoneeksi enemmän, syvemmin ja tarkemmin. Pattison lupaa kirjassaan Writing better lyrics huiman muutoksen kirjoittamisen tasossa, jos kokeilet tätä harjoitusta ja teet sen päivittäin kuuden viikon ajan. Suosittelen lämpimästi ja uskon, että huomaat muutoksen jo aikaisemmin!

Ohjeet:

Varaa aikaa 10min. Valitse jokin konkreettinen esine tai asia. Tämä esine tai asia toimii tekstin ponnahduslautana ja kiintopisteenä. Tehtävänäsi on kirjoittaa kymmenen minuuttia aistien kautta. Muulla ei ole väliä. Voit kirjoittaa koko kymmenminuuttisen valitsemastasi esineestä tai unohtaa sen ensimmäisen lauseen jälkeen. Pääasia on, että kaikki mitä kirjoitat, jokainen lause ja jokainen informaatio on aistien kautta ilmaistu. Tekstin ei tarvitse olla looginen tai taiteellinen. Parempi onkin jos et aseta harjoitukselle mitään muita pyrkimyksiä, kuin aisteilla kirjoittamisen.

Aistit: näkö, kuulo, haju, maku, tunto, kehon sisäinen aistimus ja tasapainoaisti.

Kirjoita aluksi kaikki seitsemän aistia paperin tai tietokoneen yläreunaan, niin, että näet ne harjoituksen aikana.

Tuntoaistilla tarkoitetaan niitä aistimuksia, jotka tunnet ihollasi. Kun jokin on kylmää, kuumaa, karheaa tai nipistelee, kyseessä on tuntoaisti.

Kehonsisäinen aistimus on kaikkea sitä, mitä tunnet kehosi sisällä. Kun jokin kouraisee vatsanpohjasta, kun kurkkua kuristaa, kun vuosien paino nukahtaa harteille ja viileä tuuli silittää kehosta sen viimeisetkin rippeet jne.

Tasapainoaisti liittyy tilaan ja liikkeeseen. Kun huimaa, kun seinät kaatuvat päälle, kun horisontti kapenee ja lopulta häviää aaltojen syödessä taivaan tulta.

Kun olet tehnyt harjoituksen, lue tekstisi läpi. Merkitse mitä aisteja onnistuit käyttämään ja mitkä aistit jäivät vähemmälle. Kun toistat harjoituksen, voit tietoisesti koittaa lisätä tekstiin niitä aisteja, joita käytit vähemmän. Jos tämä harjoitus tuntuu aluksi hieman suorituskeskeiseltä, niin ei syytä huoleen. Kutsunkin harjoitusta kirjoittamisen lihaskuntoharjoitukseksi. Tuntuipa harjoitus miltä tahansa, se toimii. Aivan kuten kuntosalilla käyminenkin kasvattaa lihaskuntoa, vaikka välillä se puuduttaisi tai tuntuisi raskaalta. Palkinto on lopputuloksessa, eli siinä miten kirjoittamisesi vetreytyy. Alat luomaan uusia ilmauksia ja löydät nopeammin tarkempia ja rikkaampia tapoja kertoa jostakin tilanteesta. Huolimatta siitä millaisia harjoitustekstisi ovat, niiden tekemisen hyöty tulee näkymään kaikessa muussa kirjoittamisessasi. Ajan mukaan myös itse harjoitus lähtee lentoon. Sukellat aistikokemuksesta toiseen, sisään muistoihin ja tilanteisiin joiden et edes tiennyt olevan tallentuneen sinuun ja voit teksteissäsi herättää eloon menneet, tulevat ja kuvitellut hetket.

Älä tee yhtä harjoitusta kauempaa, kuin kymmenen minuuttia. Se johtaa vain puutumisen tunteeseen ja lopulta et halua tehdä harjoitusta. Tee mieluummin usemampi harjoitus peräkkäin. Voit kokeilla lyhentää aikaa hieman joka kerralla. Pikkuhiljaa opit sukeltamaan läsnäolevaan ja rikkaaseen kirjoitttamiseen sekunneissa. ( Näin tehtynä harjoitus sopii erityisen hyvin ryhmälle. Silloin muut ryhmän jäsenet voivat kertoa lukijalle, mitä aisteja he kuulivat tekstissä. )

Kun aistikirjoituksesta on tullut sinulle hyvä rutiini ja opit kääntämään aistivoimaisen kirjoitusvaihteen päälle halutessasi, voit tehdä tätäkin harjoitusta rennommin. Mitä siitä jos joukkoon eksyy lauseita, joilla ei ole aistien kanssa mitään tekemistä. Tämä on vain treeniä ja jos luovuus ei totelle sille asetettuja sääntöjä, sillä saattaa olla siihen syynsä. Suosittelen kuitenkin, että harjoitusvaiheessa tai aina, kun haluat puhdasta tekniikka -treeniä, teet harjoituksen tarkasti ohjeiden mukaan.

Kuten monet kirjoittamisen kouluttajat, myös Pattison puhuu aamulla kirjoittamisen puolesta. Kun aistikirjoituksen tekee aamulla, tulee herättäneeksi sekä aistit, että sisäisen kirjoittajan. Näin tehtynä harjoituksesta on kahdenlaista hyötyä. Treenaamme kirjoittamistamme ja sen lisäksi nautimme tietoisemmin päivän aistikokemuksista. Kun sisäinen kirjoittaja on hereillä, käymme sen kanssa aktivisempaa dialogia silloinkin, kun emme fyysisesti kirjoita. Olemme vastaanottavaisempia uusille aiheille ja näemme ympärillä liikkuvan maailman laulunkirjoittajan silmin.irjoita tekstisi tähän...