Laulunkirjoittamisen luova ohjelma
Tämän ohjelman tarkoitus on johdattaa sinut laulunkirjoittamiseen luovasta näkökulmasta käsin. Avata sellainen reitti, jota seuraamalla löydät rajattomalle aiheiden lähteelle.
1. Luova kirjoittaminen
Ensimmäinen vaihe on päivittäinen luova kirjoittaminen. Tämä vaihe edustaa ensimmäistä luovan prosessin vaihetta, Hyväksyminen. Tarkoitus on raivata tilaa täysin vapaalle ja sensuroimattomalle kirjoittamiselle.
OHJEET:
Lue kolme esimerkkiä ja valitse niistä se, joka sopii parhaiten elämäntilanteeseesi. Voit myös luoda oman versiosi yhdistelemällä vaihtoehtoja.
Vaihtoehto 1.
Lue harjoitusosiosta kohta Aistikirjoitus. Tee harjoitus päivittäin viikon ajan. Jos aamut ovat sinulle vaikeita, löydät varmasti jonkin toisen 10 min. pituisen hetken päivästäsi. Koulumatka, lounastauko, lasten mentyä nukkumaan. Kun olet onnistunut luomaan rutiinin aistikirjoituksesta, lisää Tajunnanvirta etuliitteellä - harjoitus päivärutiiniisi. Tarvitset siis kaksi 10 min. hetkeä päivästäsi. Jos olet tottunut tekemään aistikirjoituksen herättyäsi, ehkä voit tehdä tajunnanvirta harjoituksen työmatkalla? Kun olet onnistunut sulauttamaan nämä molemmat päiviisi, koeta löytää kalenteristasi viikottainen aika, jolloin voit kirjoittaa yhtäjaksoisesti hieman pidemmän ajan, esim. yhden tunnin verran. Käytä tätä aikaa haluamallasi tavalla harjoitusosiosta löytyvien variaatioiden kokeilemiseksi.
Vaihtoehto 2.
Jos aloitat mieluummin tajunnanvirran kirjoittamisesta, voit sisään ajaa harjoitukset toisessa järjestyksessä. Varaa silloin viikon ajan päivittäin aikaa 10 min. ja kirjoita tajunnanvirtaa etuliitteellä. Kun tästä on tullut hyvä rutiini, voit alkaa laajentamaan aikaa. Kirjoita silloin tällöin useampi tajunnanvirta (kts.harjoituksia, tajunnanvirta etuliitteellä, pyramidiharjoitus) peräkkäin. Lisää aistikirjoitus päivärutiiniin, kun tajunnanvirran kirjoittamisesta on tullut luonnollinen osa päivääsi.
Vaihtoehto 3.
Mikäli haluat varata kirjoittamiselle enemmän aikaa ja sinulla on mahdollisuus kirjoittaa esim. tunnin verran päivässä, voit kokeilla esim. seuraavaa rutiinia: Aloita kirjoittaminen pyramidiharjoituksella. Sen jälkeen luo sanapareja kirjoittamiesi tekstien pohjalta (ks. harjoitusosio, sanaparit) ja kirjoita aistikirjoitusta käyttäen sanapareja otsikkona. Voit käyttää sanapareja myös etuliitteinä uusille tajunnanvirtateksteille.
IDEAT
Kun kirjoitat tajunnanvirtaharjoituksia päivittäin, aiheita alkaa virrata. Usein jo yksikin tajunnanvirta -sessio saattaa avata jumiutuneen padon. Kun mieleesi tai teksteihisi ilmestyy aihioita tai kiinnostavia ilmauksia, merkitse ne. Suhtaudu ideoihin samalla avoimuudella kuin harjoitusteksteihin. Idean ilmestyessä ei ole oikea aika arvioida onko idea hyvä vai huono. Todellisuudessa ideat eivät ole kumpaakaan. Ne ovat mahdollisia alkioita, siemeniä ja riippuu täysin siitä, miten niitä kastellaan, minkälaisia lauluja niistä tulevaisuudessa syntyy. Koska yleisin writers blockia aiheuttava tekijä on omien ideoiden tyrmääminen, myös tehokkain tapa avata oma jumi on alkaa toivottamaan omat ideat tervetulleeksi. Vaali ideoitasi ja iloitse niistä, olivatpa ne minkälaisia tahansa. Näin osoitat luovalle mielellesi, että ideat ovat tervetulleita. Huomaat pian, että mitä avoimemmin suhtaudut ideoihisi, sitä enemmän niitä alkaa virrata.
MATERIAALIN KERUU
Kun luovasta kirjoittamisesta on tullut vakiintunut tapa ja kun huomaat idea -tiedostosi olevan täynnä, on aika kerätä lisää materiaalia noista aiheista. Käytä sanapareja, aistikirjoitusta ja etuliitteitä kerätäksesi lisää materiaalia aiheittesi ympärille. Mitä enemmän sinulla on materiaalia kustakin ideasta, sitä helpompi on myöhemmin tarttua aihioon ja alkaa muotoilla sitä laulun muotoon. Mitä tarkemmin tiedät, mistä kussakin laulussa on kyse, sitä useammalla tavalla voit ilmaista tuon sisällön.
KULTASUONI
Mitä useammin kirjoitat tajunnanvirtaa, huomaat, että tietyt teemat toistuvat teksteissäsi. Kyse ei ole siitä, että olisit mielikuvitukseton tai ettet osaisi kirjoittaa monipuolisemmin. Päin vastoin. Kyse on todennäköisesti ns. kultasuonesta. Kultasuonen käsite on peräisin Julia Cameronilta. Kultasuonta voisi kutsua sisäiseksi lähteeksi, joka on samalla, kuin oman persoonamme muoto. Se on näkökulma tai tarina, jonka kautta kukin kokee oman elämänsä. Kultasuoni voi viitata estetiikkaan, mutta useimmiten sillä tarkoitetaan sisällöllisiä teemoja. Voit hahmottaa tätä tarkastelemalla muiden kirjoittajien tekstejä. Saatat huomata, että joku kirjoittaa usein mahdottomasta rakkaudesta, toisen teksteissä toistuvat lapsuuden teemat tai kuoleman pohtiminen, kolmas sijoittaa rakkauslaulunsa useasti ihastumisen hetkeen.
Joskus toistuvat teemat voivat liittyä elämäntilanteeseen. Tyypillisesti esim. ero voi laukaista tarpeen kirjoittaa pitkään siihen liittyvistä tunteista. En usko, että kirjoittaminen ainakaan hidastaa prosessia, joten kehotan luottamaan elämän rytmiin ja kirjoittamaan sen mikä pitää kirjoittaa. Uudet aiheet nousevat luonnollisesti esiin, kun vanhat on käsitelty loppuun.
Joskus voi olla myös niin, että jotkin tapahtumat ovat niin voimakkaita, että ne tulevat vaikuttamaan meihin loppuikämme. Ne ikään kuin painavat jälkensä persoonaamme. Jos tapahtuma on epämieluisa, varmasti aluksi vastustamme tuota jälkeä. Joskus mielemme myös suojelee meitä sulkemalla pois sen, mitä emme vielä voi käsitellä. Näiden asioiden ei kuitenkaan tarvitse sijaita lopullisesti lokerossa mielemme pimeissä nurkissa. Jos kipeät asiat nousevat paperille, olet todennäköisesti valmis kohtaamaan ne. Kirjoittaminen on voimakas työkalu siksikin, että kirjoittamalla otamme tilaa ja valtaa. Kun annat itsellesi paperin, anna itsellesi myös lupa olla sillä paperilla mitä olet. Vihainen, eksynyt, hullaantunut, kaikkea sitä, mitä olet kokenut.
Kun jokin teema toistuu teksteissäsi, olet oikeilla jäljillä. Käytä tuota teemaa tietoisesti ja ammenna esiin lisää. Muodosta sen pohjalta etuliitteitä ja sukella. Kyse on ehtymättömästä lähteestä, jossa yhden teeman takaa nousee toinen teema. Jopa syvälle painuneet jäljet muuttavat ajan saatossa muotoaan. Kirjoittamalla olet osa elämän alati uutta takovaa rytmiä.
TUTKIMUSMATKALLA
Laajenna tutkimusmatkaasi kirjoittamisen ulkopuolelle. Heittäydy tutkimaan teksteistäsi nousevia aiheita kokonaisvaltaisesti. Jos teksteissäsi käsitellään paljon keskeneräisyyttä, rakentamista tai räjäyttämistä, tee tutkimusmatka rakennustyömaalle. Poimi sanoja ja etuliitteitä työmaalta, sen ympäristöstä ja siitä mitä paikka sinussa herättää ja kirjoita niistä. Kun pidät silmät auki, alat todennäköisesti näkemään käsittelemiäsi aiheita ympärilläsi. Tätä kutsutaan synkronesiteetiksi. Ammenna elokuvista, kirjoista ja näyttelyistä, jotka käsittelevät samoja teemoja.
Art, quite aside of any question of skill or itś lack, is the emotion. The pleasure of expressing life exactly as it is. -Daisaku Ikeda
2. Esikuvat ja inspiraatio
Toinen vaihe edustaa suuntaa ja inspiraatiota. Kun hyväksymme sen, missä olemme tällä hetkellä (Ensimmäinen vaihe, hyväksyminen) ja löydämme suunnan, jota kohti kulkea, olemme astuneet luovuutta tukevalle radalle. Tämä vaihe edustaa myös päämäärää, liikkeelle panevaa voimaa, unelmointia, henkistä ruokaa, motivaatiota ja syytä.
Tarkoituksena on piirtää omien esikuvien ja inspiraatiolähteiden avulla kartta siitä, minne olemme matkalla. Hahmottaa omaa polkua valaisevat johtotähdet. Oma estetiikka löytyy todennäköisesti jostain omien esikuvien luoman tähtikuvion välistä. Sieltä jostain niiden takaa, vielä tuntemattomasta.
TEHTÄVIÄ:
Omat esikuvat:
Päivitä omien esikuviesi lista. Kerää kymmenen kappaletta eri artisteilta, joiden tekstit tai musiikki saa sinut ajattelemaan: Jotain tällaista haluaisin itsekin tehdä.
1) Etsi kappaleista ensin mahdollisimman monta yhtäläisyyttä. Minkälaisia tarinoita niissä kerrotaan? Mihin kappaleet sijoittuvat? Minkälaiset tunnelmat vetoavat sinuun? Yritä löytää yhteyksiä genrerajojen yli. Esim. Dave Lindholmia, Lauren Hilliä ja Bruce Springstiniä voisi luonnehtia esim. rosoisen elämän sankareiksi. Saatat huomata, että pidät rakkauslauluista, joissa haikeus on iloa suurempaa tai pidät teksteistä, joissa puhutellaan kuulijaa suoraan.
2) Tarkastele seuraavaksi listaasi eri osa-alueiden kautta ja laajenna sitä niin, että sinulla on kymmenen esimerkkiä näistä osa-alueista: teksti, melodian ja harmonian kokonaisuus, rytmi, tuotanto.
3) Tee tarkempi analyysi jokaisesta osa-alueesta. Aloita, kuten ensimmäisessä kohdassa, etsien ensin mahdollisimman paljon yhtäläisyyksiä. Tee sen jälkeen eritelty lista kaikista mahdollisista asioista, joista pidät, vaikka jokainen eritelty asia ei koskisi kaikkia esimerkki-kappaleita. Saatat esimerkiksi pitää toisissa kappaleissa runollisuudesta ja toisissa teksteissä arkisuudesta. Saatat pitää siitä, että riimit löytyvät yllättävistä paikoista, eivätkä aina säkeiden lopuista.
ESIKUVAT OPETTAJANA
Palaa listaasi aina, kun kohtaat ongelman. Kun et tiedä miten muodostaa hyvä kertosäe, kysy asiaa omilta innoittajiltasi. Etsi 20 kappaletta, joissa on sinun mielestäsi maailman paras kertosäe. Saatat huomata, että pidätkin epätyypillisistä kertosäkeistä, joissa melodia ei välttämättä nousekaan säkeistöä korkeammalle ja joissa useimmiten vain todetaan jokin kappaleen sisältämä ydinajatus yhdellä lauseella. Ristiriita alkaa purkautua, kun saat tarkemmin kiinni siitä, minkälaista musiikkia itse haluat tehdä, sen sijaan, että yrittäisit tehdä niitä kertosäkeitä, jotka istuvat johonkin yleispätevään muottiin.
KULTASUONEN TARKENTUMINEN
Kun jatkat luovaa kirjoittamista ja opiskelet suuntaasi esikuviesi kautta, nämä kaksi näkökulmaa alkavat toimia yhteistyössä tarkentaen omaa tyyliäsi. Yhdessä ne hiovat kultasuonesi reunoja, tajunnanvirta sisältäpäin ja esikuvat ulkoapäin. Tajunnanvirran kirjoittaminen nostaa esiin aiheita ja teemoja. Sen avulla hahmottuu minkälaiset sävyt, hetket, tarinat ja tapahtumapaikat teksteissäsi toistuvat ja se vastaa kysymykseen mitä. Esikuvien avulla tarkentuu se, miten nuo sisällöt tulisi kertoa, millaisia rakenteita käyttää, miten asetella omien tarinoiden palaset kokonaisuudeksi, joka palvelee omaa draamantajua eli omaa esteettistä näkemystä siitä, miten tarinat kerrotaan.
INSPIROIDU PÄIVÄSSÄ
Esikuvat eivät pelkästään opeta meitä, vaan ne auttavat meitä säilyttämään innostuksen. Kun inspiraatio on vähissä, esikuvat auttavat siinäkin. Kun kuuntelet rakastamaasi musiikkia, muistat kyllä miksi. Julia Cameron puhuu luovuutta käsittelevissä kirjoissaan kaivon täyttämisestä, jolla tarkoitetaan aktiivista itsensä inspiroimista. Eniten Cameronin käyttämä kaivon täyttämisen työkalu on Taiteilijatreffit. Taiteilijatreffeillä menemme yksin johonkin meitä inspiroivaan paikkaan. Voimme mennä konserttiin, elokuviin tai museoon, mutta yhtä hyvin voimme mennä lentokentälle, joen rantaan tai kahvilaan syömään leivosta. Olennaisinta tässä on se, että paikka ja sen sisältämät aistikokemukset tarjoavat meille luovuuden ravintoa ja että menemme treffeille yksin. Kaivon täyttämisen ei kuitenkaan tarvitse rajoittua vain erityisiin hetkiin.
Tehtävä:
Kirjoita 100 asiaa, jotka sykähdyttävät sinua. Pieniä, konkreettisia ja isoja asioita. Näitä voivat olla mummon antamat raidalliset villasukat, syreenin tuoksu, mukulakivikadut, lähtöselvitykset tai maailmanlopun teoriat. Kun näet vaivaa sen tiedostamiseksi, mistä asioista nautit, sinun on helpompi tuoda näitä asioita päivittäiseen elämääsi ja tarjota itsellesi juuri sellaisia aistikokemuksia, tunteiden kaikupohjia ja ajatteluvirikkeitä joista taitelija sinussa nauttii.
LUOVA HYVINVOINTI
Joskus inspiroituminen on helpommin sanottu kuin tehty. Saatamme elää elämänvaihetta, jolloin mikään ei tunnu oikein miltään. Silloin inspiroitumista kohti voi lähteä luovan hyvinvoinnin näkökulmasta. Kun hyvinvointi lisääntyy, tulee inspiraatiollekin pikkuhiljaa tilaa. Tarvitsetko ehkä ensisijaisesti unta ja lepoa? Koeta auttaa itseäsi ja järjestää itsellesi sitä mitä tarvitset. Joskus jumiutunut tunne liittyy elämäntilanteeseen. Saatamme herätä siihen, että ihmissuhteemme on tullut tiensä päähän tai että elämässämme on jokin muu asia, joka haluaa järjestäytyä uudelleen. Luova mielemme toimii kuin lapsi. Se saattaa kieltäytyä yhteistyöstä jos sen perustarpeet; turvallisuus, lepo ja leikki ovat jääneet jalkoihin.
Tehtävä:
Kirjoita paperille 20 asiaa, joita juuri nyt koet tarvitsevasi. Kirjoita lista hieman nopeammin, kuin ehdit suunnitella. Lue lista läpi ja mieti, mitä voit tehdä tuodaksesi näitä asioita elämääsi. Varaa viikottain aikaa tunnin mittaiselle kävelylle. Lue listasi läpi ennen kävelyä. Kävele ensimmäiset puoli tuntia niin, että koetat vain nauttia siitä ajasta, jonka olet itsellesi raivannut. Mikäli mieleesi tulee sinua vaivaavia asioita, voit tiedostaa ne ja sanoa niille: "Nyt teillä on aikaa järjestyä". Sen jälkeen koeta päästää ajatuksista irti, ikään kuin lähettäisit ne takaisin alitajuntaasi. Kun huomaat mielesi rauhoittuvan, ota listasi esiin. Ajattele listasi asioita aivan kuin ne olisivat jo toteutuneet. Toivota näitä asioita tervetulleeksi.
3. Haaste
Perille pääsemiseen tarvitaan kolme asiaa. Ensin täytyy löytää itsensä kartalta, hyväksyminen. Sitten täytyy löytää kartalta määränpää, suunta. Sen jälkeen täytyy lähteä kulkemaan. Kolmas vaihe edustaa tätä etenemistä, konkreettisia tekoja jotka vetävät unelmamme pilvistä maan pinnalle. Jos hyväksyminen on vahva työkalu writers blockin avaamiseksi, niin säännöllisten konkreettisten tekojen avulla alamme itsekin uskomaan. "Jos kerran kirjoitan lauluja, minun täytyy olla laulunkirjoittaja."
Haasteen idea on, että kirjoitamme sovitussa aikataulussa tietyn määrän valmiita kappaleita. Tässä valmiilla ei tarkoiteta lopullista versiota, vaan ensimmäistä vedosta. Haaste on hyvä keino polkaista kirjoittamiseen kunnolla vauhtia tai saattaa luonnokset loppuun. Tätä vaihetta sopii hyvin kuvaamaan myös ns. Taiteilijan rukous, josta Julia Cameron puhuu kirjoissaan:
Minä pidän huolta työn määrästä. Jumala pitää huolta työn laadusta.
Tässä Jumala - sanan tilalle voi vaihtaa sanan alitajunta tai syvempi osa minua. Tällä tarkoitetaan sitä, että luodessamme uutta, ei ole oikea aika kritisoida sitä, mitä olemme tekemässä. Se hidastaa prosessia. Kriittisen tarkastelun aika tulee myöhemmin. Nyt tarkoitus on harjoitella muotoon saattamista.
Olemme ehkä tottuneet ajattelemaan, että meidän täytyy osata soittaa jotakin soitinta tai hallita tietty määrä musiikin teoriaa ennen kuin voimme säveltää. Tämä ei pidä paikkaansa. Jos et soita mitään instrumenttia, voit säveltää tekstillesi laulumelodian ilman soitintakin. Voit myös tehdä tekstin ensin jo olemassa olevaan melodiaan ja säveltää tekstin uudelleen myöhemmin. Tee haaste juuri niillä taidoilla ja välineillä, joita sinulla nyt on. Jos soitat vähän, mutta oman kappaleen säveltäminen tuntuu kaukaiselta, voit kokeilla säveltää melodioita omien suosikkikappaleittesi sointukiertoihin. Lainaa ensin, sitten varioi lainattua.
Älä lopeta haastetta kesken, vaikka tuntisit, ettei tarpeeksi hyvää tulosta synny. Tarkoitus ei ole saada tietyn tasoisia biisejä valmiiksi, vaan perimmältään haasteen syvempi idea on selättää oma sisäinen kriitikko. Juuri silloin, kun on kuvitellut jo antaneensa kaiken, eikä ole enää voimavaroja yrittää, syvempi osa meitä alkaa puhua kauttamme. Silloin, kun olemme väsyttäneet mielessämme asuvan kriitikon, tiedostavan mielemme ja egomme, meillä ei ole enää muuta vaihtoehtoa, kuin luoda antautumisesta käsin. Silloin sisäiset voimavaramme tulevat esiin ja luova mielemme vapautuu.
Ohjeet: Päätä kuinka pitkän haasteen haluat tehdä ja laita ajankohta kalenteriin. Kolmessa ensimmäisessä vaihtoehdossa tehdään yksi kappale joka päivä haasteen ajan.
1. Neljäntoista päivän haaste. Pidän tätä neljäntoista päivän haastetta ns. alkuperäisenä haasteena, koska opin sen Pat Pattisonilta, jolta kuulin haasteesta ensimmäisen kerran. Pattison muistutti siitä, että jokainen näiden päivien aikana kirjoittamamme kappale ei ehkä ole sellainen, johon haluamme palata, mutta joukosta löytyy varmasti niitäkin. Ja jos onnistumme luomaan muutaman jatkojalostukseen yltävän laulun kahdessa viikossa, tulos on jo hyvä.
2. Seitsemän päivän haaste. Jos neljätoista päivää tuntuu liian uuvuttavalta, seitsemän päivän haaste toimii yhtä hyvin. Tämäkin on iso haaste, jonka aikana opimme itsestämme valtavasti. Seitsemän valmiin tekstin kirjoittaminen, seitsemän melodian säveltäminen ja kokonaisuuden hahmottaminen niin, että laululla on nimi ja kaikki osat paikoillaan, on iso työ, joka palkitsee varmasti tekijänsä.
3. Kuukauden haaste. Jos sinulla on aikaa ja haluat omistaa laulujen kirjoittamiselle jonkin pidemmän ajanjakson, mikset kokeilisi kuukauden haastetta. Tämä sopii erityisen hyvin silloin, kun sinulla on paljon materiaalia luovan kirjoittamisen jaksolta, kun sinulla ei ole kiire saattaa lauluja lopulliseen muotoon, vaan voit antaa aikaa ensimmäisten vedosten tekemiselle tai kun haluat sukeltaa katsomaan, minkälaista materiaalia tulet luomaan silloin, kun olet käyttänyt jo kaikki ideasi.
4. Neljätoista kappaletta kuukauden aikana. Tässä haasteessa sinulla on hieman enemmän aikaa yhtä kappaletta kohden. Tämä haaste sopii epäsäännöllisiin aikatauluihin, jolloin vapaa päivinä voit tehdä useamman kappaleen ja kiireisinä päivinä muotoilla sitä yhtä haastavaa lausetta metron rullaportaissa ja lounaskahvilassa.
TUNNE
Tunne on hyvä mittari rajamaan laulujen ääriviivat esiin toisistaan. Mitä enemmän olet kirjoittanut ensimmäisen vaiheen aikana, sitä enemmän sinulla on todennäköisesti tekstejä, jotka käsittelevät samankaltaisia teemoja. Teema tai aihe ei vielä ole rajaus. Sinulla voi olla useita kappaleita samasta aiheesta. Tarkempi rajanvetäjä on tunne.
Aloita luovalla kirjoittamisella. Sen jälkeen etsi ensimmäisen vaiheen teksteistäsi aiheita, jotka kiinnostavat sinua juuri tänään tai sopivat juuri tämän päivän tunnelmaan. Etsi valitsemaasi aihetta käsittelevistä teksteistä niiden sisältämiä ydintunteita. Valitse niistä yksi ja etsi tai muotoile lause, joka tiivistää kyseisen tunteen. Voit aloittaa säveltämisen vaikka tuosta yhdestä lauseesta.
Tunne auttaa sinua myös ylittämään rajasi tai totutut sävelkulut. Tajunnanvirtaa kirjoittaessasi olet todennäköisesti kirjoittanut uusia asioita. Nämä uudet asiat sisältävät myös uutta tunnetta. Etsi oikeaa melodiaa niin kauan, kunnes sen melodia onnistuu välittämään tekstin sisältämän tunteen.
KYSY ESIKUVILTASI
Kun kohtaat umpikujan, etsi ratkaisua niistä teksteistä, joita voit pitää esikuvinasi. Peilaa omia tekstejäsi ja niiden solmukohtia esikuviesi teksteihin.
YHDENMUKAISUUS ALUSTA LOPPUUN
Jos minun pitäisi valita yksi ohjenuora, jossa pitäytyä olisi se yhdenmukaisuus alusta loppuun. Uskon luovaan prosessiin kuuntelemisena. Tarkoitan sillä sitä, että meidän ei tarvitse tietää mistä syntymässä olevassa laulussa on kyse. Kunhan jatkamme materiaalin keräämistä ja idean hiomista siihen asti, että tulemme jossain vaiheessa pisteeseen, jossa voimme kertoa yhdellä lauseella sen mistä laulussa on kyse. Tätä lausetta sanotaan päälauseeksi. Päälause voi olla yksinkertainen tai monisyinen, kunhan siinä olevat asiat eivät kumoa toisiaan, vaan muodostavat yhden selkeän maalin. Kun olet muodostanut laulusi päälauseen, voit helpommin tarkistaa, että kaikki laulussasi palvelee tätä päälausetta ja osoittaa sitä kohti.
HAASTEEN JÄLKEEN
Kun luo lyhyessä ajassa paljon uutta, saattaa tulla avanneeksi isojakin virtauksia ja patoja sisältään. Haaste on nimensä mukaan haastava monin tavoin. Joudumme oman osaamisemme äärirajoille ja todennäköisesti vielä hyppäämään rajojen yli. Kamppailemme ehkä sisäisen epäuskomme kanssa aikatauluista puhumattakaan. Siksi haasteen jälkeen olisi hyvä levätä ja palkita itsensä. Ottaa etäisyyttä, nukkua, juoda kuohuviiniä, käydä ravitsevilla taiteilijatreffeillä tai nähdä ystäviä.
Kun haasteen aiheuttama virtaus on tasoittunut, hankkiudu saamaan palautetta kirjoittamistasi kappaleista. Ei ole mitään syytä jäädä yksin liian pitkäksi aikaa. Joskus ja hyvin usein ulkopuolisen ihmisen on paljon helpompi nähdä laulujen sisältämä potentiaali ja tarjota kehitysehdotuksia. Kysy palautetta ihmisiltä, jotka rohkaisevat sinua eteenpäin.
Tervetuloa valmennukseen!
I